xmlns:fb='http://ogp.me/ns/fb#' xmlns:fb='http://ogp.me/ns/fb#' Be The Light You Are: האיזור חמישי - מרכז הביטוי

יום שני, 17 ביולי 2017

האיזור חמישי - מרכז הביטוי






שלום אהובים,

מוצעים תרגילים לשחרור והזנת הצ’קרות והמרידיאניים בגוף.
נתחיל עם הצ’קרות ונמשיך למרידיאניים.
התרגילים מקורם בתנוחות יוגה או בתפילה המוסלמית כפי שהובאו בספרו של ד״ר נאדר בוטו, אהוב ליבי, ״רפואה ושבעת החוקים האוניברסאליים, מודל אינטגרטיבי לאבחון וריפוי״.
מומלץ לתרגל על בסיס יומיומי.

צ׳אקרות (בסנסקריט, גלגל), גלגלי או מרכזי האנרגיה המצויים בגופנו משמשים שערי כניסה לאנרגיה המזינה את הגוף ושומרת על קשר ואיזון אנרגטי עם הסביבה החיצונית. כל מרכז אנרגטי כזה מחובר לבלוטה אנדוקרינית המפרישה הורמונים ובנוסף כל מרכז אנרגיה שייך לאזור שונה בגופנו המופרד על ידי דיאפרגמה.
לשיטתנו, כל אזור קשור להיבט מסוים בחיינו -

איזור חמישי - ביטוי ביטוי - ואיך נבוא לידי ביטוי?:)

האיזור החמישי מתחיל בבסיס הצוואר ומופרד מהאיזור השישי באמצעות דיאפרגמה. האיזור כולל את עורקי התרדמה, האוזן הפנימית והמוח הקטן (מוח הזוחלים) האחראים לשיווי משקל (לא רק זה הפיזי).

המרכז קשור בבלוטת התריס ויותרת התריס. בלוטת התריס מפרישה הורמונים, שהחשובים שבהם הם תירוקסין ותריודוטירונין. הורמונים אלו משפיעים על קצב המטבוליזם. הורמון שלישי שמייצרת בלוטת התריס הוא הקלציטונין, שלו תפקיד חשוב במשק הסידן. ההורמון מווסת את רמת הסידן בדם, על ידי מניעת שחרור סידן ממאגריו בעצמות.

מנגנון השפעת הורמוני בלוטת התריס אינו ברור לגמרי מבחינה מדעית, אולם פעולותיו מעידות על התפקודים הבאים:

1. הגברת קצב חילוף החומרים, פירוק סוכרים, בניית חלבונים ופירוק שומנים בדם וכן ממריץ הפרשת כולסטרול במרה.
2. הגברת הפקת חום הגוף.
3. הגברת תיאבון.

הפרעה תפקודית של בלוטת התריס מתאפיינת בשני מצבים עיקריים: (להרחבה על בלוטת התריס https://he.wikipedia.org/wiki/בלוטת_התריס)
1. פעילות יתר - ייצור לא מבוקר של הורמוני התריס. התופעות הבולטות: דופק מהיר (טאכיקרדיה), לחץ דם גבוה, רגישות לחום, הזעה מופרזת, ירידה במשקל (גם כאשר מעלים את הצריכה הקלורית), עצבנות, אין-אונות, הפרעות בשינה, עייפות, היפראקטיביות, רעידות, הפרעות בקצב הלב, הקאות והתגברות יציאות.
2. תת פעילות - ייצור חסר של הורמוני התריס. התופעות הבולטות: סימפטומים מוקדמים - עייפות, אי סבילות לקור, דיכאון, עצירות, כאבי מפרקים, זפקת, ציפורניים דקות ושבירות, שיער דק ושביר, חיוורות, עור יבש, עודף משקל, קצב לב איטי (ברדיקרדיה), הפרעות בשינה. סימפטומים מאוחרים - דיבור איטי, קול עמוק יותר, עור יבש ומנופח בפנים, מחזור וסת לא תקין, טמפרטורת גוף נמוכה, אין-אונות.

מבחינה אנרגטית, המרכז החמישי קשור ליכולת שלנו לבוא לידי ביטוי (במובן הרחב של המילה - לא רק מה שאנחנו אומרים או לא אומרים, אלא מי אנחנו, מה היא הוויתנו) ובתקשורת עם הסובבים אותנו. מרכז זה קשור בלימודים ובמקצוע שבחרנו.

כשהמרכז פתוח אנו מצליחים לבוא לידי ביטוי ב״קול רם וצלול״ ויכולות הקליטה שלנו טובות ואנו נהנים מכל מה שבא לידי ביטוי אצלנו ואצל אחרים. 

מתח במרכז זה יכול להווצר כבר בגיל קטן כתוצאה מהגבלות שונות המוטלות על ידי ההורים, אפילו פעוטות כמו דרישה להיות בשקט וגדולים כמו יחס משפיל וזלזול מצד מורים. חופש בחירה בכיוון בחיים ללא השפעה יכול להביא לביטוי עצמי גבוה ואילו לחץ לבחור במקצוע בניגוד לקריאה הפנימית יכול לייצר מתח רב באיזור זה, לכן חשוב שהורים יעודדו את ילדיהם לבחור מסלול לימודי קרוב לליבם.

הדבר תקף גם בבחירת חוגים או פעילות פנאי. לדוגמא: להכריח את ילדכם לנגן בפסנתר או ללכת לחוג בלט בעוד היא / הוא רוצים לעסוק בפעילות אחרת מצמצמת את יכולתם לבוא לידי ביטוי ואת הבחירה החופשית שלהם ללכת ו/או ללמוד ללכת אחרי ליבם.
עודף מתח במרכז זה יכול להגרם גם על ידי כיבוש ממושך של בכי או פחד לטעות, שוב משום שביטוי זה נמנע בילדות (זה הזמן להרהר במילים של שירי ילדות כגון: ״אינני בוכה אף פעם, אינני תינוק בכיין״ - המממ).

אדם הסובל ממתח מאיזור זה הוא אדם מהוסס, רגזן, שאינו שבע רצון, מתנשא, מתוסכל, אינו מסוגל לעמוד בהבטחותיו ונוהג להתעמת עם הסביבה ובמקרים של חסימה קשה להפוך להיות אדיש, שקט ועצור.

המופעים הפיזיולוגיים של חסימה אנרגטית במרכז זה הם: תחושת מחנק, בעיקר במצבים מלחיצים, מיתרי קול מתוחים, קול שמתעייף בקלות עד לכדי צרידות, קשיים בבליעה, דלקות גרון, הופעת סטרידור. 

כמו כן, הגדלת נפחה של בלוטת התריס - זפק, היכול להוביל לאיקסופטלמוס (בליטת כדורי העיניים). מקרים קיצוניים עלולים להוביל לסרטן בבלוטת התריס או סרטן במיתרי הקול.
הפרעה בהערכה העצמית תפגע במערכת הלימפה, דלקות חוזרות בשקדים, נפיחות וזיהום בבלוטת הלימפה הצווארית. סבל הנובע מבחירה במקצוע שאינו תואם את קריאת הלב עלול לגרום לעליה ברמת המתח באוזן הפנימית ולהופעת סחרחורות. 

תרגילים: 

יש לבצע בישיבה או עמידה תוך שמירה על עמוד שדרה ישר וזקוף.
1. תרגיל ראשון: מתיחת שרירי הצוואר האחוריים - מרכינים את הראש (ניתן להעזר בידיים) תוך מתיחת השרירים. נושפים. כשמרגישים שהמתיחה מגיעה לבסיס עמוד השדרה, נשארים 2-3 דקות תוך כדי נשימות.
2. תרגיל שני: שחרור המתח מהשרירים הצידיים - בזמן נשיפה מטים את הראש (ניתן להעזר בידיים) ונשארים כשתי דקות בכל צד. 








הפעם אני מוסיפה תרשים של רוני שלי, בת ה-8, הד״ר לרוחניות הצמודה שלי. בשיחה עימה על ״מהיכן מגיעות המחשבות״ היא מסבירה לי שהן מתחילות בבטן (משכן הרגש) עולות לצוואר (באות לידי ביטוי) ואז הופכות למחשבות
והיא יודעת הקטנה הזאת את הקשר בין מרכזי האנרגיה ואת הדרך שהאנרגיה צריכה לעבור כדי לשמור אותנו בריאים וחיוניים. תרשו לעצמכם לבוא לידי ביטוי מבלי לחשוש מלאבד את האהבה, לא זאת שלכם כלפי העולם (למשל, כשעולה כעס, לוותר על הצורך בסערה בביטוי הכעס ולהתמיר באמירה ״אני כועסת״) ומבלי לחשוש לאבד אהבה מהעולם (למשל, להרשות לעצמי להגיד את שעל ליבי מבלי להאמין לנאמר בחוץ, לביקורת, למילה המנמיכה וכדומה).

איך מחשבות מגיעות למוח - רוני גולן




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה