xmlns:fb='http://ogp.me/ns/fb#' xmlns:fb='http://ogp.me/ns/fb#' Be The Light You Are: מרידיאן כיס המרה והכבד

יום שני, 24 ביולי 2017

מרידיאן כיס המרה והכבד




שלום אהובים,
מוצעים תרגילים לשחרור והזנת הצ’קרות והמרידיאניים בגוף.
נתחיל עם הצ’קרות ונמשיך למרידיאניים.

התרגילים מקורם בתנוחות יוגה או בתפילה המוסלמית כפי שהובאו בספרו של ד״ר נאדר בוטו, אהוב ליבי, ״רפואה ושבעת החוקים האוניברסאליים, מודל אינטגרטיבי לאבחון וריפוי״.
מומלץ לתרגל על בסיס יומיומי.

מרדיאנים הינם תעלות אנרגיה המצויות בגופנו. קיימים בגוף 24 זוגות של מרדיאנים, המחוברים ל-12 איברים. לכל מרדיאן קיים בן זוג זהה, בצד הנגדי של הגוף, ולכל מרדיאן בעל קוטביות שלילית קיים מרדיאן משלים בעל קוטביות חיובית. למשל: מרדיאן הריאות (קוטביות שלילית) קשור עם המרדיאן של המעי הגס (קוטביות חיובית). לכן הפרעה בזרימה האנרגטית באחד המרדיאנים יכולה להשפיע על האיבר המשלים לו, למשל, אדם הסובל מעצירות במעי הגס יכול לסבול גם מהפרעה בנשימה (ראות) ולהפך. 

מיקום הפגיעה במרדיאן על פני הגוף משקף שילוב בין החסימה באיזור השייך למרכז האנרגטי ולבין המרדיאן (מעין נ.צ.) ודרכה נוכל לאתר את המשבר.

מרידיאן כיס המרה והכבד

מרידיאן כיס המרה

כיס המרה הוא איבר קטן הממוקם בצמוד לכבד שהפרשותיו מסייעות בתהליך העיכול: בכיס המרה נאגר נוזל המרה, אשר מיוצר בכבד, ומלבד זה, איבר זה אחראי לספיגת מים ומלחים ולהפרשת יוני מימן וגליקופרוטאינים לנוזל המרה.

לאחר ארוחה, כיס המרה מתכווץ והמרה מופרשת אל דרכי המרה ומשם לתריסריון. תפקיד נוזל המרה לפרק שומנים, קפאין וכלורופיל. בנוסף, בהיותו של נוזל המרה בסיסי, הוא מסייע בסתירת החומציות הרבה שנמצאת בקיבה, לפני המעבר למעי. להמשך קריאה (מומלץ) https://he.wikipedia.org/wiki/כיס_המרה



לפי הרפואה הסינית, כיס המרה מוציא לפועל את הוראותיו של הכבד. אם הכבד אמון על יכולת התכנון, המרה משולה ליכולת הביצוע של האדם. כששני האיברים האלו מסונכרנים, נולדים אומץ, יכולת העשייה והתגובה.

בעיות בתפקוד כיס המרה נובעות מכעס, הנוצר עקב תחושת חוסר צדק או עוול שנעשה לאדם. אם הכעס לא בא לידי ביטוי, הוא יצטבר בכיס המרה, ושם יווצרו מתח והתכווצויות כרוניות.

מנקודת מבט מנטלית ,תפקוד לקוי של כיס המרה יתבטא בחוסר יכולת לקבל החלטות ולהגיב למצבים מסוימים ולהופעת תסכול, פחדים וחששות, עצבנות ולתגובות אימפולסיביות, קושי בלקבל החלטות, אבדן כח רצון ומוטיבציה.

רוגז וכעס

במידה וכעס מביא לנתק רגשי ולהתפתחות שנאה, השפעת הכעס תגיע לכיס המרה (לא כך בכל מקרה של כעס). אם הכעס מופנם, הוא יגרום להתכווצויות של האיבר ומכאן הדרך להפרעה בעיכול של מזונות שומניים קצרה. לעומת זאת, אם הכעס יבוטא באופן מוגזם, האנרגיות הדרושות יגיעו מכיס המרה, רמת החיוניות של האיבר תרד ויופיעו אבנים בכיס המרה.

אם נתייחס לאדם כועס כאל אדם סובל שזקוק לעזרה - נפתח בפניו דלת לזרימה חדשה של אהבה. כך גם עם ילדים, ככל שנאפשר להם לבטא רוגז (עוד לפני שהוא הופך לכעס), נעזור להם בחידוש קשר האהבה עם יקיריהם.

תופעות גופניות:

עודף אנרגיה בכיס המרה יכול לגרום ל: שלשולים, התכווצויות של האיבר, כיווצים בתריסריון, התנפחות האיבר, עודף חומציות, סחרחורות בעיקר בבוקר, הפרשה מוגלתית בעיניים, קשיי ראיה הגורמים לכאב ראש, גוון עור צהבהב, הרפס מסוג זוסטר, כאבים לאורך המרידיאן, כאבים במותניים ובצד ימין של הרגל, כאבי מפרקים ושיעול ליחתי.

אבדן אנרגיה יתבטא בעייפות בעיניים, עצירות, צואה בהירה, נטייה לאנמיה, הצטברות שומן בגוף גם לאחר שמצמצמים את צריכת השומן, התנפחות וכאבים כרוניים בכיס המרה.

מרידיאן הכבד

לכבד פונקציות מרובות של חילוף חומרים הכוללות נטרול רעלים, יצירת מולקולות של חלבונים והפקה של כימיקלים הנחוצים לעיכול. הכבד חיוני להישרדות, וכיום לא ידועה דרך חלופית לפצות על חוסר בפונקציית כבד.

הכבד הוא בלוטה ומבצע אחסון גליקוגן, פירוק של תאי דם אדומים, הרכבת מולקולות של חלבוני הפלזמה, ייצור הורמונים ונטרול רעלנים. הוא נמצא מתחת לסרעפת, באזור החזה של חלל הבטן. הכבד מייצר בנוסף נוזל מרה, שהוא תרכובת אלקלינית אשר עוזרת לעיכול דרך פירוק ליפידים. הוא גם מבצע ומסדיר מגוון של תגובות ביוכימיות בנפח גבוה, הדורשות רקמות מתמחות. לדוגמה, פירוק של מולקולות קטנות ומורכבות שרובן דרושות לקיום פונקציות חיוניות.

לכבד שלושה תפקידים עיקריים: וסקולרי (במחזור הדם), מטבולי (בחילוף חומרים) וְהַפְרָשָתִּי.

מבחינה וסקולרית הכבד מהווה "בנק דם" חשוב בגוף. בנוסף הוא מסנן את הדם, ומנטרל חומרים רעילים על ידי פירוק החומר או על ידי קשירת מולקולה נוספת לחומר הרעיל, וכך מבטל את ארסיותו.

מבחינה מטבולית הכבד הוא איבר חשוב ובו פעילות חילוף חומרים רבה. על כן הוא מכונה "בית החרושת הכימי" של הגוף.

מבחינה הפרשתית בכבד נוצרים מלחי המרה המסייעים בתחלוב של השומנים ותהליך פירוקם ובתהליך ספיגת הויטמינים. הכבד מפריש כל יום כליטר מיצי מרה. למיצי המרה תפקיד נוסף של סילוק רעלים בתוך הגוף עצמו.

להמשך קריאה (מומלץ) https://he.wikipedia.org/wiki/כבד



מבחינה רוחנית, הכבד אמון על אספקת אנרגיה לגוף בשעת הצורף ואף נחשב למחסן של אהבה.

הכבד נטען מאהבה המוענקת על ידי ההורים. תחושת מחסור כרונית באהבת הורים מחלישה אנרגטית את האיבר, ולכן הסיבה העיקרית בתפקודו של הכבד קשורה במשבר של מחסור ב״תזונה״ חומרית ורגשית.

הכבד עלול להינזק בשל פחד ממחסור על כל היבטיו (מזון, כסף, עבודה, אהבה וכדומה).

שתיית אלכוהול כרונית קשורה בדרך כלל בתחושת מחסור רגשי וריקנות פנימית (ושימוש בסמים קשור בכעס מצטבר בכיס המרה).

חשוב לאפשר ולבטא את התגובה הרגשית ולעודד את האדם שלא להסתיר את סבלו. אהבה מבחוץ מזינה את הכבד ומאפשרת לאדם לבטא את כעסו או יגונו ולחדש זרימה של אהבה.

חוסר איזון באנרגיית הכבד יתבטא מבחינה מנטלית בחוסר יכולת להתנגד למצבים או לתופעות, באבדן יכולת התמדה ובנטייה להוות מעמסה על אחרים.

עודף אנרגיה עלול לגרום לעצבנות, להתקפי זעם, קוצר רוח, רגישות לרעש ונטייה להרים את הקול ואף נטייה להתבודד.

תופעות גופניות:

מחסור באנרגיה יכול לגרום ל: סחרחורות במעבר מהיר בין ישיבה לעמידה, אבדן ברק בעיניים, אין אונות, ירידה בדחף המיני, חום נמוך, נטייה לעצירות, חולשה במפרקים, גוון צהבהב בעיניים ולנטייה להרעלות קיבה עם בחילות והקאות.

חסימה באנרגיה יכולה להוביל ל: חום גבוה מסיבות בלתי ברורות, נוקשות בשרירים, התקשות בגיד אכילס, תחושות נפיחות באיזור הבטן העליונה, טחורים, הרניה, אבדן תאבון וכאבי ראש.

עודף אנרגיה יכול לגרום ל: צבע צהבהב בעין, נטיה להקאות ולבחילות, כאבים בעצם הזנב, טחורים, הרניה, מחלות עיניים קשות, לחץ תוך עיני, אבדן תאבון וכאבי ראש.

עודף מתח מופרז עלול לגרום לסרטן באיבר.


תזונה מתאימה לשיפור מרידיאן כיס המרה והכבד.

  • משקה המכיל שקית שמרים טריים ומים חמים. פעמיים ביום על קיבה ריקה, מבלי לערבב עם מזונות אחרים. שמרים מעלים את רמת החומציות הבסיסית של הכבד. 
  • שתיית מיץ עגבניות או אכילת עגבניות טריות יעיל לטיפול בדלקות הקשורות בכבד. 
  • ליטר / ליטר וחצי של מיץ גזר ליום - מסייע בניקוי רעלים בכבד. 
  • כבד עגל, תרד טרי, כרוב, קישואים, גרעיני חמניות וגרעיני סויה. 
  • יש להימנע ממזונות מטוגנים, סוכרים, עמילנים, פחמימות מזוקקות ואלכוהול. 
  • הצמח גדילן מצוי (בצורת גלולות או סירופ) מטפל בנזקי אלכוהול ומסייע בריפוי של דלקת הכבד. 

תרגיל להזנת מרידיאן כיס המרה והכבד:

  1. עומדים ומשלבים את הידיים מאחורי הצוואר. מחליקים הצידה על הרצפה רגל אחת, תוך ירידה זקופה עד שהרגל השניה מתכופפת. 
  2. נושמים עמוק וממשיכים לרדת עד המקסימום תוך כדי נשימות. 
  3. נושמים לאט 3-4 פעמים עד להרפיה מוחלטת. 
  4. מחליפים צד.



2 תגובות: